Stäng

Logga in

Ja tack till nyhetsbrev

Kontakta mig

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Kontaktformulär
Skickar

Personlig assistans för personliga människor

Tänk så olika människor är – alla har vi olika saker vi behöver göra, och olika upplevelser vi längtar efter, olika platser vi vill besöka och olika människor vi tycker om att vara tillsammans med. För oss på Hela Sveriges Assistans (HSA) är det kärnan i hela vår verksamhet och skälet till att vi finns. Alla människor ska få chansen att leva efter sin egen kompass, med eller utan assistans.

 

Bengt berättar – därför startade jag Hela Sveriges Assistans

Bengt berättar: Hur kan det komma sig att en brandman startar ett företag för personlig assistans, frågar många när jag berättar om min bakgrund. Det finns flera skäl. Ett är att jag växte upp i en familj som behövde assistans, långt innan någon ens tänkt tanken på att lagstifta om rätten till det. Det var istället en granne som hjälpte min mamma med det hon inte kunde göra själv.

När assistansreformen kom 1994 bytte jag bana. Jag började jobba med personlig assistans i ett företag där jag också var delägare. Som brandman var jag van att hjälpa andra, så steget var inte så långt som det kan verka.

Hela Sveriges Assistans startade jag 2004, och jag är fortfarande både ägare och VD. För mig är vår uppgift kanske den största ett företag kan ha; att bidra till att alla människor kan leva efter sin egen kompass.

På 20 år har jag dessutom hunnit lära mig hur enormt viktigt det är att allt samspelar, från försäkringskassebeslut till dagliga rutiner. Ingen dag är den andra lik, och inte människorna heller. Inte konstigt att Hela Sveriges Assistans fortfarande är det mest spännande jag varit med om.”

Hela Sveriges Assistans som företag

Hos Hela Sveriges Assistans finns ett sjuttiotal kunder och ca 500 anställda personliga assistenter. Många har varit med oss i många år och har jobbat som personliga assistenter länge.

Våra personliga assistenter gör numera en grundutbildning innan de börjar sitt arbete hos oss. Utbildningen är webb-baserad och man lär sig om företagets historia, om funktionsnedsättning, människans behov, omvårdnad och omsorg, bemötande, annan viktig kunskap som personlig assistent, tystnadsplikt och vad som gäller när man är anställd hos oss.

En del har utbildning som personlig assistent i skolan men många kommer från helt andra branscher; hemtjänst, inkassohandläggare, kundservice, bygg, bartender, affär, livsmedel, hudvård, ekonomi, marknadsföring, restaurang och mycket annat. Gemensamt har de att de är fantastiska som personliga assistenter. Här kan du se vad de svarat om utmaningar, vad som är det bästa med att vara personlig assistent och tidigare yrken. Gå till inlägget från den 29 april 2015 som heter “Våra personliga assistenter”.

Att trivas och vara frisk på jobbet är avgörande för att den personliga assistansen ska bli bra. Därför erbjuder vi friskvård, kollektivavtal, och utbildning anpassad för det uppdrag man arbetar i. Sjukfrånvaron hos oss ligger på under 3% sedan många år tillbaka.

Vi tror på korta beslutsvägar och att den som är närmast kunden kan ge bäst assistans. Därför arbetar våra assistenter hos samma kund hela tiden och deras närmsta chef är en personlig assistent i arbetsgruppen med tilläggsbefattning arbetsledare.

För oss är det viktigt att ha ekonomisk stabilitet och ordning och reda. Det är viktigt för att skapa en trygg personlig assistans med nöjda kunder och anställda och kunna möta snabba förändringar i omvärlden.  All administration, bokföring och lön görs på huvudkontoret och vår redovisning och bokslutet granskas sedan av E&Y.

Vår framtid

Vi fortsätter att växa och har en tydlig tillväxtambition. Vi vill kunna ge våra kunder och anställda bästa service, stöd och utbildning.
Du är alltid välkommen att kontakta mig för att prata personlig assistans.

Vår historik

2015 – Nästan 200 av våra personliga assistenter har genomfört HSAs grundläggande webbutbildning

2014 – Samarbete med Stockholms Handikapp Idrotts Förbund (StHIF) inleds

2013 – Ny grafisk profil tas fram samt nytt tryckt material som kundbok och personalhandböcker

2012 – HSA håller sin första arbetsledarträff

2012 – HSA får sitt tillstånd att bedriva personlig assistans

2011 – All privat assistansverksamhet blir tillståndspliktig. HSA skickar in sin ansökan i mars.

2010 – En professionell styrelse tillsätts.

2009 – Arbetsmiljödagen startar i samarbete med Prevent. HSA utses till gasellföretag av Dagens Industri.

2008 – Ledarskapsutbildningar genomförs löpande.

2007 – Ledarskaps- och assistentutbildning startar. HSA blir en IfA-godkänd anordnare.

2004 – HSA grundas av Bengt Gustavsson

Facebook

1 dag sedan

Hela Sveriges Assistans AB
Goda råd vid värmebölja

Folkhälsomyndigheten har sammanställt god råd vid värmebölja. Du kan läsa dem nedan eller via denna länk: https://bit.ly/2LlvbFU

Sommarvärme kan orsaka hälsoproblem. Särskilt utsatta är äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning.

En värmebölja kan innebära en ökning av antalet dödsfall och ökad ohälsa. Med dessa insatser går det att förebygga ohälsa och sjukdom.

VAR UPPMÄRKSAM PÅ INOMHUSTEMPERATUREN

Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Risken ökar påtagligt när temperaturen
utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

UPPMUNTRA TILL ÖKAT VÄTSKEINTAG

Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Servera gärna vätskerik mat, t.ex. grönsaker och frukt.

ORDNA EN SVAL MILJÖ

Utnyttja gardiner, persienner och markiser. Det är viktigt att känsliga vårdtagare vistas på bostadens/boendets svalaste plats. Vädra nattetid när det är svalt.

ORDNA SVALKANDE ÅTGÄRDER

En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Löst sittande kläder i naturmaterial är svalare än åtsittande syntetkläder.

UNDVIK FYSISK ANSTRÄNGNING

framförallt under dygnets varmaste timmar.

FÖRVARA LÄKEMEDEL RÄTT

Förvara mediciner svalare än 25 °C eller i kylskåp. Läs om förvaring på bipacksedeln.

VAR EXTRA UPPMÄRKSAM PÅ DINA VÅRDTAGARE OCH HUR DE MÅR

Varningstecken kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls och andningsfrekvens,
yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskade urinmängder kan vara
tecken på vätskebrist. Vid besvär av det här slaget bör en medicinsk bedömning
göras. Medicindoseringen kan också behöva ses över, t.ex för vätskedrivande,
antidepressiva läkemedel och neuroleptika.

Goda råd vid värmebölja

Folkhälsomyndigheten har sammanställt god råd vid värmebölja. Du kan läsa dem nedan eller via denna länk: bit.ly/2LlvbFU

Sommarvärme kan orsaka hälsoproblem. Särskilt utsatta är äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning.

En värmebölja kan innebära en ökning av antalet dödsfall och ökad ohälsa. Med dessa insatser går det att förebygga ohälsa och sjukdom.

VAR UPPMÄRKSAM PÅ INOMHUSTEMPERATUREN

Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Risken ökar påtagligt när temperaturen
utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

UPPMUNTRA TILL ÖKAT VÄTSKEINTAG

Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Servera gärna vätskerik mat, t.ex. grönsaker och frukt.

ORDNA EN SVAL MILJÖ

Utnyttja gardiner, persienner och markiser. Det är viktigt att känsliga vårdtagare vistas på bostadens/boendets svalaste plats. Vädra nattetid när det är svalt.

ORDNA SVALKANDE ÅTGÄRDER

En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Löst sittande kläder i naturmaterial är svalare än åtsittande syntetkläder.

UNDVIK FYSISK ANSTRÄNGNING

framförallt under dygnets varmaste timmar.

FÖRVARA LÄKEMEDEL RÄTT

Förvara mediciner svalare än 25 °C eller i kylskåp. Läs om förvaring på bipacksedeln.

VAR EXTRA UPPMÄRKSAM PÅ DINA VÅRDTAGARE OCH HUR DE MÅR

Varningstecken kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls och andningsfrekvens,
yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskade urinmängder kan vara
tecken på vätskebrist. Vid besvär av det här slaget bör en medicinsk bedömning
göras. Medicindoseringen kan också behöva ses över, t.ex för vätskedrivande,
antidepressiva läkemedel och neuroleptika.
... Se merSe mindre

1 dag sedan

Hela Sveriges Assistans AB
Speedway i Vetlanda ned några av våra kunder och anställda. 

#Vetlanda #speedway #personligassistent #personligassistans  @ VetlandaImage attachmentImage attachment

Speedway i Vetlanda ned några av våra kunder och anställda.

#Vetlanda #speedway #personligassistent #personligassistans @ Vetlanda
... Se merSe mindre

 

Kommentera på Facebook

Tack för igår 😊 alltid lika trevligt att träffa er alla som gör jobbet ute hos våra fina kunder 😊🖒

Tack för en fantastisk kul kväll 👍😀

Utbildningstips för dig som vill lära mer om stroke och/eller MS.

På Neurocampus Academy finns samlad kompetens inom neurologisk och ortopedisk fysioterapi.

Utbildningen är i två halvdagar på Sophiahemmet i Stockholm och så här skriver de själva:
Till dig som i din profession, kliniskt såväl som administrativt, möter personer med neurologiska
sjukdomar och som önskar få en ökad förståelse om våra vanligaste neurologiska sjukdomar, t ex
vårdgivare i primärvård, försäkringskassehandläggare, hemrehabteam, personliga assistenter och
beslutsfattare i vården.

Hur ser den kliniska bilden ut? Hur ser prognosen ut? Hur och vad kan man rehabilitera? Vart
vänder man sig för att få hjälp och information avseende olika behov, hur ser vårdorganisationen
ut? Vi kommer även att gå igenom aspekter på förflyttningar vid olika funktionstillstånd m.m.
Utrymme kommer att ges för deltagarnas egna behov och frågeställningar. Läs mer på deras hemsida https://bit.ly/2JvMb7i

#neuro #utbildning #stroke #ms

Utbildningstips för dig som vill lära mer om stroke och/eller MS.

På Neurocampus Academy finns samlad kompetens inom neurologisk och ortopedisk fysioterapi.

Utbildningen är i två halvdagar på Sophiahemmet i Stockholm och så här skriver de själva:
Till dig som i din profession, kliniskt såväl som administrativt, möter personer med neurologiska
sjukdomar och som önskar få en ökad förståelse om våra vanligaste neurologiska sjukdomar, t ex
vårdgivare i primärvård, försäkringskassehandläggare, hemrehabteam, personliga assistenter och
beslutsfattare i vården.

Hur ser den kliniska bilden ut? Hur ser prognosen ut? Hur och vad kan man rehabilitera? Vart
vänder man sig för att få hjälp och information avseende olika behov, hur ser vårdorganisationen
ut? Vi kommer även att gå igenom aspekter på förflyttningar vid olika funktionstillstånd m.m.
Utrymme kommer att ges för deltagarnas egna behov och frågeställningar. Läs mer på deras hemsida bit.ly/2JvMb7i

#neuro #utbildning #stroke #ms
... Se merSe mindre

Visa fler