Stäng

Logga in

Ja tack till nyhetsbrev

Kontakta mig

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Kontaktformulär
Skickar

Personlig assistans för personliga människor

Tänk så olika människor är – alla har vi olika saker vi behöver göra, och olika upplevelser vi längtar efter, olika platser vi vill besöka och olika människor vi tycker om att vara tillsammans med. För oss på Hela Sveriges Assistans (HSA) är det kärnan i hela vår verksamhet och skälet till att vi finns. Alla människor ska få chansen att leva efter sin egen kompass, med eller utan assistans.

Hela Sveriges Assistans – sedan 2004

Hela Sveriges Assistans startades redan 2004 av Bengt Gustavsson som fram till december 2018 varit ägare och VD i företaget.

Januari 2019 var det dags att lämna stafettpinnen vidare för att låta HSA fortsätta att växa och utvecklas. Valet föll då på Förenade Care som nu är ägare till Hela Sveriges Assistans.

Hela Sveriges Assistans som företag

Hos Hela Sveriges Assistans finns ett sjuttiotal kunder och ca 500 anställda personliga assistenter. Många har varit med oss i många år och har jobbat som personliga assistenter länge.

Våra personliga assistenter gör numera en grundutbildning innan de börjar sitt arbete hos oss. Utbildningen är webb-baserad och man lär sig om företagets historia, om funktionsnedsättning, människans behov, omvårdnad och omsorg, bemötande, annan viktig kunskap som personlig assistent, tystnadsplikt och vad som gäller när man är anställd hos oss.

En del har utbildning som personlig assistent i skolan men många kommer från helt andra branscher; hemtjänst, inkassohandläggare, kundservice, bygg, bartender, affär, livsmedel, hudvård, ekonomi, marknadsföring, restaurang och mycket annat. Gemensamt har de att de är fantastiska som personliga assistenter. Här kan du se vad de svarat om utmaningar, vad som är det bästa med att vara personlig assistent och tidigare yrken. Gå till inlägget från den 29 april 2015 som heter “Våra personliga assistenter”.

Att trivas och vara frisk på jobbet är avgörande för att den personliga assistansen ska bli bra. Därför erbjuder vi friskvård, kollektivavtal, och utbildning anpassad för det uppdrag man arbetar i. Sjukfrånvaron hos oss ligger på under 3% sedan många år tillbaka.

Vi tror på korta beslutsvägar och att den som är närmast kunden kan ge bäst assistans. Därför arbetar våra assistenter hos samma kund hela tiden och deras närmsta chef är en personlig assistent i arbetsgruppen med tilläggsbefattning arbetsledare.

För oss är det viktigt att ha ekonomisk stabilitet och ordning och reda. Det är viktigt för att skapa en trygg personlig assistans med nöjda kunder och anställda och kunna möta snabba förändringar i omvärlden.  All administration, bokföring och lön görs på huvudkontoret och vår redovisning och bokslutet granskas sedan av våra revisorer.

Vår framtid

Vi fortsätter att växa och har en tydlig tillväxtambition. Vi vill kunna ge våra kunder och anställda bästa service, stöd och utbildning.
Du är alltid välkommen att kontakta oss för att prata personlig assistans.

Vår historik

2019Förenade Care tar över som ägare till företaget.

2015 – Nästan 200 av våra personliga assistenter har genomfört HSAs grundläggande webbutbildning

2014 – Samarbete med Stockholms Handikapp Idrotts Förbund (StHIF) inleds

2013 – Ny grafisk profil tas fram samt nytt tryckt material som kundbok och personalhandböcker

2012 – HSA håller sin första arbetsledarträff

2012 – HSA får sitt tillstånd att bedriva personlig assistans

2011 – All privat assistansverksamhet blir tillståndspliktig. HSA skickar in sin ansökan i mars.

2010 – En professionell styrelse tillsätts.

2009 – Arbetsmiljödagen startar i samarbete med Prevent. HSA utses till gasellföretag av Dagens Industri.

2008 – Ledarskapsutbildningar genomförs löpande.

2007 – Ledarskaps- och assistentutbildning startar. HSA blir en IfA-godkänd anordnare.

2004 – HSA grundas av Bengt Gustavsson

Facebook

Jobba helger och vissa kvällar i Ösmo
Hej, jag är en man på 55 år  som bor i Ösmo, bara 5 minuters gångväg från pendeltåget.  Dagtid måndag till fredag så jobbar jag med bud, detta har jag gjort i ca 30 år i egen regi. Övrig tid spenderar jag i mitt hus i Ösmo. Det jag behöver stöd med då jag är hemma är tex. Matlagning, förflyttningar och alla vanliga delar som ingår i att sköta ett hushåll.

Mitt assistentgäng behöver nu utökning i gruppen och därför söker jag nu en assistent som kan jobba helger och kvällar. Det är en merit om du har jobbat som personlig assistent tidigare, men det är inget krav.  Det viktigaste är att personkemin stämmer mellan oss. https://bit.ly/2Z1HWZy

#Ösno #helgjobb #kvällsjobb #extrajobb #Nynäshamn

Jobba helger och vissa kvällar i Ösmo
Hej, jag är en man på 55 år som bor i Ösmo, bara 5 minuters gångväg från pendeltåget. Dagtid måndag till fredag så jobbar jag med bud, detta har jag gjort i ca 30 år i egen regi. Övrig tid spenderar jag i mitt hus i Ösmo. Det jag behöver stöd med då jag är hemma är tex. Matlagning, förflyttningar och alla vanliga delar som ingår i att sköta ett hushåll.

Mitt assistentgäng behöver nu utökning i gruppen och därför söker jag nu en assistent som kan jobba helger och kvällar. Det är en merit om du har jobbat som personlig assistent tidigare, men det är inget krav. Det viktigaste är att personkemin stämmer mellan oss. bit.ly/2Z1HWZy

#Ösno #helgjobb #kvällsjobb #extrajobb #Nynäshamn
... Se merSe mindre

4 dagar sedan

Hela Sveriges Assistans AB
Om några timmar sticker den här tjejen på välförtjänt semester.  
Under resten av veckan och nästa ska jag göra mitt bästa för att täcka upp för Linda och Tony. På kontoret finns även Irené och Susanne och växeln är öppen som vanligt. 
Välkommen att höra av dig!

/Maria

#semester #ekonomiochlönsomvanligt #Miaärvikarie #sommar

Om några timmar sticker den här tjejen på välförtjänt semester.
Under resten av veckan och nästa ska jag göra mitt bästa för att täcka upp för Linda och Tony. På kontoret finns även Irené och Susanne och växeln är öppen som vanligt.
Välkommen att höra av dig!

/Maria

#semester #ekonomiochlönsomvanligt #Miaärvikarie #sommar
... Se merSe mindre

 

Kommentera på Facebook

Ha en trevlig semester Linda!

Trevlig semester Linda

Anmäla förändringar till Försäkringskassan

Hej,

 Under sommaren har Försäkringskassan gått ut och påmint om skyldigheten, för den som är beviljad assistansersättning, att anmäla om något ändras som kan påverka rätten till eller storlek på assistansersättningen. Skyldigheten gäller även oss som assistansanordnare.

 Då vi inte alltid har detaljerad och uppdaterad kunskap om hur din dag ser ut behöver vi din hjälp att få informationen om det är aktuellt. Använd kvalitetsformuläret på hemsidan https://bit.ly/2LqLbqg, maila till info@hsaab.se eller ring oss, 08- 55 77 19 00. Är du osäker på om något ska anmälas hör du enklast av dig till oss så kan vi ta frågan vidare till Försäkringskassan. Lena Johansson finns även här för att svara på dina frågor och funderingar om ditt assistansbeslut.

Lena når du på lena@hsaab.se eller 08-55 77 19 07.

Försäkringskassan skriver så här om vad som ska anmälas:

 Förändringar kan bland annat gälla om personen

•                    flyttar till en annan bostad

•                    behöver mer eller mindre assistans

•                    får något annat stöd från till exempel kommunen eller landstinget

•                    flyttar till en gruppbostad

•                    vårdas på sjukhus

•                    behöver nya hjälpmedel

•                    reser utomlands och det påverkar hur personens assistenter arbetar  

Ni behöver exempelvis uppmärksamma oss om legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal bedömt att en person behöver sjukvårdande insatser.

Anmäl inom 14 dagar

Anmäl förändringen till oss så snart som möjligt men senast 14 dagar efter att ni har fått reda på förändringen.

Enligt ett förtydligande från kundtjänst gäller det både sjukvårds- och egenvårdsuppgifter. Självklart berörs inte självinitierade egenvårdsuppgifter som t ex huvudvärkstabletter, omplåstring när man ramlat och liknande men så snart en legitimerad personal bedömt att en insats ska utföras av vårdpersonal ELLER av personliga assistenter (som egenvård) ska kassan informeras.

/Maria

Anmäla förändringar till Försäkringskassan

Hej,

Under sommaren har Försäkringskassan gått ut och påmint om skyldigheten, för den som är beviljad assistansersättning, att anmäla om något ändras som kan påverka rätten till eller storlek på assistansersättningen. Skyldigheten gäller även oss som assistansanordnare.

Då vi inte alltid har detaljerad och uppdaterad kunskap om hur din dag ser ut behöver vi din hjälp att få informationen om det är aktuellt. Använd kvalitetsformuläret på hemsidan bit.ly/2LqLbqg, maila till info@hsaab.se eller ring oss, 08- 55 77 19 00. Är du osäker på om något ska anmälas hör du enklast av dig till oss så kan vi ta frågan vidare till Försäkringskassan. Lena Johansson finns även här för att svara på dina frågor och funderingar om ditt assistansbeslut.

Lena når du på lena@hsaab.se eller 08-55 77 19 07.

Försäkringskassan skriver så här om vad som ska anmälas:

Förändringar kan bland annat gälla om personen

• flyttar till en annan bostad

• behöver mer eller mindre assistans

• får något annat stöd från till exempel kommunen eller landstinget

• flyttar till en gruppbostad

• vårdas på sjukhus

• behöver nya hjälpmedel

• reser utomlands och det påverkar hur personens assistenter arbetar

Ni behöver exempelvis uppmärksamma oss om legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal bedömt att en person behöver sjukvårdande insatser.

Anmäl inom 14 dagar

Anmäl förändringen till oss så snart som möjligt men senast 14 dagar efter att ni har fått reda på förändringen.

Enligt ett förtydligande från kundtjänst gäller det både sjukvårds- och egenvårdsuppgifter. Självklart berörs inte självinitierade egenvårdsuppgifter som t ex huvudvärkstabletter, omplåstring när man ramlat och liknande men så snart en legitimerad personal bedömt att en insats ska utföras av vårdpersonal ELLER av personliga assistenter (som egenvård) ska kassan informeras.

/Maria
... Se merSe mindre

Visa fler